יום שישי, 12 באוגוסט 2016

הופעה מתה: על מופע המחצית - או מחצית המופע - של סיה

בדרך הבלתי נגמרת תוך כדי רחצה לא רצונית בעננת הזיעה שהיא תל אביב, מחוץ לשערי מתחם ההופעה של סיה בפארק הירקון, יושבים זוגות וחבורות על כסאות נוחים עם בירה מתומחרת בשפיות, שהביאו מהבית. הם רק ישמעו את המופע מרחוק, לא יראו כלום, לא ירגישו באמת שהם שם. בכך, בלי לדעת, הם יישרו מראש קו עם מרביתם של עשרות אלפי הבאים הערב להופעה, למעט החלק המעצבן הזה של פרידה משלושת מאות ומשהו שקלים.

ביום שני כתבתי כאן על כך שצפוי מופע באורך של פחות משעה. לחברים הבטחתי, שלמרות שזה לא לעניין שנמכרה לקהל הופעה שתוכננה עבור פסטיבלים (גם אם נמכרה לעוד כמה מקומות בעולם ככה, בפני עצמה), בלי להבהיר לו שהוא מגיע למופע קצר, אבל עם זאת - אני בטוח שכל שיר יהיה פצצה. קניתי הרי מראש כרטיס, כי אני אוהב את סיה, נכון, יותר זו של לפני עשור, אבל גם של לפני אלבום. מה שלא חשבתי עליו הוא התרחיש הבלתי הגיוני בעליל, שבמסגרתו ההופעה של סיה, לא תכלול את סיה עצמה.

כן, מי שקצת מתעניין יודע שהיא מתרחקת מעין המצלמות והיה ידוע מראש שהיא תופיע בליווי רקדנים, עם דגש כבד על וידאו ארט שילווה את ההופעה. אף אחד לא ציפה למשהו אחר. הכל טוב ויפה. אלא שוידאו ארט מוקרן, ככלל, מאחורי האמן, בזמן שהמסכים הגדולים מבצעים את תפקיד ברירת המחדל של מי שלא הצליח להתקרב מספיק, או לשלם מספיק כדי להתקרב, לבמה. קרי, להציג מה מתרחש עליה. זה לא קרה הלילה בפארק הירקון.



אחד אחרי השני, כמו במחזה ידוע ועייף, עלו השירים הידועים מראש. על המסכים הופיעה מאדי זיגלר, שכמו סיה, לא באמת נכחה על הבמה של פארק הירקון. ברכבת מאוחר יותר, אני אשמע חבורת ילדות מאושרות שהן ראו את מאדי ואאלץ להסביר להן שמכרו להן אשליה. על האפקט הזה, כנראה, בנתה ההפקה, שהניחה שמרבית הקהל לא יבחין שמדובר בקליפים מקצועיים שהופקו מראש, היות וההתרחשות על הבמה עשתה הכל כדי לחקות אותם.

וחיקוי הוא מילת המפתח בכל הקשור ללילה הזה. מלאכותיות מועצמת במסווה אמנותי, שלא הצליח לכסות על האמת בשטח. הפילוסוף הצרפתי ז'אן בודריאר טבע בין היתר את המונח "סימולקרה", שמדבר על חיקויים ועל סמלים של "הדבר האמיתי", שאינם הדבר האמיתי, ואותם אנו צורכים במקומו, לעתים, בהעדרו. הערב הופיעה בפני עשרות אלפי ישראלים סימולקרה מאוד מוצלחת של סיה.

ואפרופו הגולדן רינג, הוא היה נשיקת המוות, ווידוא ההריגה של הלילה הזה. מתחם ענק, גדול מכל גולדן רינג שראיתי בעבר, שרק מרכזו היה מלא, באנשים דוממים למדי. לאחר סיום כל שיר, רחש מחיאות הכפיים וההתלהבות בקהל היה כל כך מינורי, שהוא נשמע כמו הקלטה שמגיעה מהבמה לרגע. רק אחרי שנדליר, שרוב הקהל לא הבין שהוא גם הפינאלה וגם ההדרן בכרטיס אחד מתומחר בקפידה, הקהל מעט נרעש. ואז המתין שם, תמים שכמותו, לקול צחוקה של סיה הרואה והאינה נראית.

כשהבנתי לאן נקלעתי וראיתי את כמויות האנשים שנוהרים החוצה עם פרצופים עגומים, חשבתי לצאת גם, אבל הייתי חייב לדעת אם ההפקה שיקרה ביודעין גם לגבי פלייליסט ההופעה, שכאמור "אינו סופי". היות והדבר היחיד שבאמת הופיע היה סט של 13 קליפים הלילה, הרי שההפקה ידעה מלכתחילה - ולפי עדויות גם פרסמה כי אורך המופע יעמוד על 56 דקות בלו"ז עבודה של עובדים שונים שנשכרו לעבוד במסגרת האירוע במתחם - ופשוט שיקרה. למה? כי הם כבר שילמו על הופעת פסטיבל, ועכשיו הם יכולים למכור אותה כקונצרט לעשרות אלפים בפארק.

ולמרות שאחרי הלילה הזה, ייקח לי קצת זמן לחזור לשמוע משהו של סיה, היא עצמה לא באמת אשמה. זו כאמור הופעה באורך שהוא סטנדרט של פסטיבלים. היא לא אחראית על שיווק האירוע, שהסתבר כהופעה שאינה מתאימה ב-DNA שלה לפארק הירקון. האירוע תוכנן מראש ללייב פארק ונראה שההפקה הייתה צריכה להשאיר אותו סולד אאוט ל-14 אלף איש כמו שתוכנן, בלייב פארק, ואז אולי מישהו היה נהנה ממחצית המופע הזו, גם מחוץ לגבולות הגולדן רינג.

גם בהופעות פחות מוצלחות, ישנו לעתים רגע גואל אחד, מתוק, שבשבילו הכל היה שווה. רגע כזה לא הגיע לצערי הלילה בהופעה של מי שאהבתי כבר מעל עשור, בזכות אלבומים קטנים וצרובים בלב, שלא עסקו בשואו בכלל. מבחינתי, על מסך אחד מבין כולם, לרגע אחד, גם לראות פיאה ופה של אישה מבוגרת זז, שר, היה נותן לזה אפקט של הופעה חיה. ההופעה הטכנוקרטית של סיה, למרבה הצער, הייתה מתה עוד לפני שהתחילה. החלק המעצבן הוא, שכל הזמן הזה, ה"רופאים" ידעו ושתקו, רק כדי שנשלם את החשבון.

יום שני, 8 באוגוסט 2016

הולכים ל-SIA בפארק? היכונו להופעה של פחות משעה

סיה ומאדי זיגלר - שלא תגיע לפארק הירקון.

ב-11.8, חמישי הקרוב, אחרי ביטולים של פארל וויליאמס ונטלי אימברוליה, בין היתר, תופיע בפארק הירקון סיה פרלר האוסטרלית, מי שלפני מעל עשור הייתה נחלתם של חובבי אינדי אלקטרו עדין וחכם, והפכה למכונת המנונים מטילת יהלומים בשנים האחרונות. תופעת פופ בזכות עצמה, שחצתה מזמן את הגבולות לזרועות המיינסטרים, ואין שום סיכוי שתבוטל הופעתה בשל מכירות כרטיסים דלות. מסיבה זו האמנית שלפני עשור זכתה בישראל לפחות תפוצה מג'וג'י ברי, נדדה מהלייב פארק בראשון עד ערבות צפון תל אביב.

פעמים רבות לקראת הופעות חיות מבטיחים לנו האנשים שמאחורי ההפקה כי האמן המדובר מכין "משהו מיוחד לקהל הישראלי". בדר"כ מסתבר בדיעבד שאמנים שמגיעים לכאן לא מרגישים צורך לשנות את הרגלי הטורינג הרגילים שלהם – יש את אלו שמשנים סטליסט כל הופעה, ואלו שמבצעים בדיוק את אותם נאמברים כל ערב, וכל הוואריאציות שבאמצע.

אלא שבגזרה זו של בחירת וכמות השירים, ככל הנראה צפויה אכזבה מסוימת לבאי פארק הירקון בחמישי הקרוב. עיון בסטליסט, רשימת שירי ההופעה מסבב ההופעות האחרונות של סיה, מראה כי מדובר במופע סגור מראש במרבית המכרעת של המקרים, בו ינוגנו 13 שירים ידועים מראש – מרביתם מהאלבום האחרון והחלש ביותר של סיה, "This Is Acting", המורכב משאריות מוזיקליות שכתבה עבור אחרים, שאמרו לא תודה. להלן הרשימה:

1.       Alive
2.       Diamonds
3.       Cheap Thrills
4.       Big Girls Cry
5.       Bird Set Free
6.       Reaper
7.       One Million Bullets
8.       Elastic Heart
9.       Unstoppable
10.   Breathe Me
11.   Move Your Body
12.   Titanium
13.   Chandelier

כמו שאפשר לראות בנוסף ל-7 שירים מהאלבום האחרון, מבצעת סיה את "Breathe Me", השיר שבגללו התאהבתי בה באופן אישי לפני מעל עשור, את שיתוף הפעולה עם דייויד גואטה, "טיטאניום", ומקנחת, איך לא עם "שנדליר", מהאלבום הקודם, ממנו יבוצעו גם הסינגלים "Elastic Heart" ו-"Big Girls Cry". מדובר ברשימה שרובה להיטים, גם לאלו מאיתנו שפחות מחבבים את האלבום החדש, אבל מדובר בממוצע בשירים בני 3.5 דקות, מה שמביא אותנו, על פניו – להופעה באורך של פחות משעה.


הבעיה נובעת מכך שסיה נמצאת בסיבוב שעיקרו הופעות בפסטיבלים, בהם היא אמורה לתת סט של פחות משעה לצד שמות גדולים כמוה או גדולים ממנה, כחלק מתמהיל פסטיבלי של המון הופעות קטנות יותר. הבעיה עם זה? קודם כל תמחור הכרטיסים בארץ, ושנית הטעיית הציבור שחושב שהוא מגיע להופעה נורמלית מלאה – בהתאם למחיר הכרטיס.

רק לשם השוואה, גארבג' שיופיעו 5 ימים אחרי סיה, באמפי שוני, צפויים לבצע 23 שירים – כמעט כפול מהסטליסט הבזיוני באורכו שצפוי לנו בסיה. כדי להעניש אותנו עוד יותר, נצטרך לסבול את אליעד נחום, ואת מה שנשאר מהקול של מארינה מקסימיליאן בלומין, לפני זה. הופעות סטנדרטיות בתמחור זה נעות באורך של שעה וחצי עד שעתיים – לפני ההדרן. הופעה של פחות משעה לאמן בסדר גודל כזה, בתמחור כרטיסים בקנה המידה הזה, עוד לא ראינו כאן. מסתמן שזו הולכת להיות אחת הכאפות הגדולות שחטף קהל ההופעות הישראלי מזה שנים, כנראה מאז שביקרה כאן ריהאנה.

מטנדי הפקות נמסר בתגובה כי "הפלייליסט עוד לא סופי, ניתן לעקוב אחר העמוד לעדכונים". מדובר כמובן בתגובת בולשיט קופי פייסט חסרת מהות ותוכן, גם הם יודעים היטב שלא הולך להיות שינוי ברשימה – סיה לא ביצעה מעבר ל-13 השירים האלו בהופעות אחרות שלה. זה לא ישתנה כאן לכבוד פארק הירקון. הם גם לא פצו פה באשר לפלייליסט, והם בטוח ערוכים לגל הזעם שיגיע אחרי. בינתיים, המיקוד הוא במכירת כרטיסים.

כמו כן, אישרו בהפקה שהרקדנית הצעירה מאדי זיגלר, שהפכה לפרצוף של סיה מאז הקליפ האלמותי של "שנדליר" ואחריו "Elastic Heart" – לא תגיע לפארק הירקון, בניגוד להופעות אחרות בהן היא חלק בלתי נפרד.

כל זה, בנוסף לעובדה שההופעה הזו מראש נטולת נגנים חיים, כלומר תלויה בהקלטת פלייבק (למרות שבהפקה מסרבים לאשר גם זאת וטוענים כי "ההופעה הינה ב-Live"), מקטין עוד יותר את הסיכוי שבפועל משהו ישתנה בפלייליסט, אם יקרה הגרוע מכל, מה נשאר לנו? 13 שירים, רובם מהאלבום החלש ביותר שהוציאה סיה אי פעם, פלייבק, ופאה. הכי עושה חשק להתנדנד מעל שנדליר. NOT.